Khamis, 27 Februari 2014


Kewujudan projek rintis agro-ladang fertigasi yang melibatkan tanaman Cili Besar dan Rock Melon ini merupakan satu usaha yang dilakukan di peringkat Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dalam memupuk daya keusahawanan tani dikalangan mahasiswa selain memacu perjalanan Dasar Agro Makanan Negara menjelang tahun 2020.

Ini juga adalah selaras dengan wawasan kerajaan dan juga menyahut seruan Yang Amat Berhormat Dato Seri Najib Tun Abdul Razak di mana pihak kerajaan mengalu-alukan penglibatan ushawan siswa tani siswazah dalam memajukan bidang pertanian.

Tapak projek ini akan dijalankan di atas tanah seluas 2 ekar di kawasan Dusun Buah, Universiti Teknologi Malaysia Johor Bahru di mana pihak perjanjian penggunaan tanah telah diluluskan bagi tempoh 2 tahun pertama.

Sebagai permulaan, pihak syarikat akan mengusahakan tanaman cili besar sebanyak 3,000 pokok untuk keluasan 1 ekar di bawah sistem fertigasi terbuka. Manakala bagi tanaman Rock Melon pula sebanyak 3,000 pokok akan diusahakan di bawah sistem fertigasi tertutup (struktur Pelindung Hujan/Tanaman)

0 ulasan :

Catat Ulasan